Selv-evaluering 2014 og 2015 – Gram EfterskolePrøvekaraktererne i dansk og matematik:
Forhold omkring prøveafholdelsen: Hovedindtrykket er, at langt de fleste elever har arbejdet så godt de kunne med de evner og muligheder de har haft. Gram Efterskole har en broget elevflok, hvoraf en del har sociale udfordringer og faglige problematikker, -en betydelig del af eleverne har begge dele. En del af vores elever er også diagnosticerede. Vi er en almindelig, prøveafholdende skole, og har derfor ikke elever, der er fritaget fra prøverne, hvilket naturligvis også har en effekt på det samlede karaktergennemsnit. Eleverne underpræsterer især i det skriftlige grundet nervøsitet og usikkerhed. Eleverne var dårlige til at have fokus på prøverne, skønt de har modtaget information om prøverne op til flere gange har de ikke taget informationerne til sig. Eleverne manglede engagement i arbejdet op til prøverne; det skal være et opmærksomhedspunkt for os, at højne dette. Her er samarbejdet mellem faglærer, UU-vejleder, elev og forældre centralt. Mundtligt er vores elever noget stærkere end skriftligt. Det skyldes givetvis flere ting:
Synopseskrivningen omkring prøveform B (dansk, engelsk og tysk) kan med fordel strækkes over flere dage end nu. Det er vigtigt med struktur for at fastholde eleverne i positive arbejdsgange. Mange elever har behov for fastholdelse, og vi har en forpligtelse for at skabe strukturen. Introduktion til prøverne skal være del i 9. og 10. Klasse,- det skal ikke være en del af niveaudelingen, for så kan eleverne komme til at blande prøver og niveau sammen, hvilket er uheldigt. Vi tilrettelægger og målretter ikke vores undervisning med det formål, at eleverne skal være gode til prøverne. Det ligger ikke i vores værdigrundlag. Når det er sagt, så skal vi i det kommende år blive bedre til at coache i prøverne,-således eleverne opnår større fortrolighed med prøveformerne og usikkerheden for dem dermed mindskes. Niveaudeling og niveauskift Vore elever er i de 4 hovedfag (dansk, matematik, engelsk og tysk) inddelt på 4 niveauer. Undervisningen i det enkelte elev er parallellagt, så eleverne har mulighed for at skifte niveau. 20% af vores elever skiftede i skoleåret 2014-2015 niveau, heraf omkring halvdelen til en fagligt højere niveau. Vi kan og bør optimere vores niveaudeling på følgende områder: Elevfrafald For mange elever valgte at stoppe i utide i 2014-2015 (ca 25%). Dette har –sammen med den nye arbejdstidsaftale- afstedkommet, at vi omlagde kontaktlærerfunktionen til at være en team-funktion. 3 lærere varetager nu kontaktlærerfunktionen for en gruppe på 15-20 elever. Dette for at eleverne skal føle sig mere trygge ved altid at kunne få fat i en kontaktlærer, for at styrke kommunikationen eksternt og internt og for at skabe mere overskuelige arbejdsforhold for lærerne, så de ikke står med det hele selv. Arbejdet med udvikling af lærerteams overstås ikke på et år. Det er en længere proces. Men det er også en væsentlig forudsætning for et godt samarbejde med eleverne og forældrene og dermed færre elever, der falder fra. For at befordre den udvikling har vi omstruktureret arbejdsopgaverne i ledelsen og gjort viceforstanderen til teamleder, og vi samarbejder med konsulent Marianne Facondini. Desuden skal vi have fokus på elevernes trivsel og vi skal have det med mange forskellige indfaldsvinkler: Strukturen i Kontaktteam For at nå omkring alle aspekter af elevens efterskoleophold er det vigtigt, at tiden på kontaktteammøderne bruges godt og konstruktivt. Ved evalueringen var der enighed om, at det ville være fordelagtigt med en fast dagsorden til både Kontaktteammøder og Kontaktgruppemøder. Team M har en sådan, der med fordel kan bruges som udgangspunkt.
Dagsorden Team A møde
Skoleintra sørge for at alle har kode. Facebook/sms konflikter Besked til lærer hvis man er forhindret Hver elev skal sætte sig et mål, der bliver føjet til elev planen.
Godkendt af bestyresen den 26. august 2015 Ophavsret © 2014 Gram Efterskole. Alle rettigheder forbeholdes. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||